zaterdag 10 juni 2017

Eerste communie Line

Eind mei vierden we de Eerste Communie van Line.
Ik had al heel lang het idee om alle outfits zelf te maken en hoe meer ik erover nadacht, hoe beter alle puzzelstukjes in elkaar vielen.

Belangrijkste stuk die dag was natuurlijk de outfit van het feestvarkentje.
Ik maakte de 'Once upon a party' van Ienemiene.
Welk stofje het zou worden, was al heel lang beslist, ik maakte er zelfs al eens een kleedje uit voor Line. Ik ben nog altijd zo'n fan van die stof dat ik het opnieuw bestelde bij Bellelien.
De onderrok is één van de weinige dingen die gekocht werden voor deze speciale dag. Met zoveel lagen tule aan de slag gaan, dat zag ik precies niet echt zitten, dus bestelde ik het rokje bij Dottig.
Het handtasje maakte ik uit kurk met zilveren accenten van bij K-bas en het patroontje is het ondertussen wel gekende Little Pretty Party Purse van Soft Cactus.




Ook een vestje mocht niet ontbreken. Aangezien ik aan de outfit begon in februari, had ik nog geen idee wat het weer zou gaan doen. Achteraf gezien had ik mij de moeite kunnen besparen voor het naaien van de vestjes (want ik maakte er ook één voor Lenn en voor mezelf). De vestjes werden uiteindelijk alleen gedragen voor het maken van enkele foto's en nadien mooi weggelegd wegens véél te mooi weer.
Het stofje komt van Veritas en het patroontje is de Susanne cardigan van Compagnie M (weliswaar in een heel erg veel aangepaste versie)

Het hemdje van Lenn is vanzelfsprekend een Theo van Zonen09 in een stofje van Nostex in Tienen.
De oorspronkelijke bedoeling was om de papa en de zoon in hetzelfde stofje te hullen, maar mijn echtgenoot stelde zijn veto, want 'er zat roze in de stof'.
Dus werd de stof alleen voor Lenn gereserveerd en gebruikte ik ze ook voor de binnenkant van zijn blazertje.
De broek voor Lenn en het vestje werden ook gemaakt uit een stofje van Nostex, dat bovendien serieus afgeprijsd was.
De broek is Cisse van Zonen09.
Aan de broek hangt bovendien nog een verhaal vast; ik maakte 2 keer de Cisse; een lange en een korte, wederom omwille van de onbekende weersomstandigheden.
De lange broek was natuurlijk geen optie met temperaturen boven 30°C, dus de korte ging het worden. Een uurtje voor we naar de kerk zouden vertrekken, was het tijd om Lenn ook klaar te maken en wat bleek? Die korte broek raakte helemaal niet over zijn billen! De fout werd snel ontdekt: ik maakte een 4 jaar in de breedte en een 6 jaar in de lengte, maar ging voor de gesloten tailleband. En daar ging het dus verkeerd...
Een geluk dat ik ook een lange versie naaide (met knoop en rits!), dus werd (3 kwartier voor we moesten vertrekken) de lange versie gekortwiekt en omgezoomd.
Oef, iedereen op tijd klaar, met wat extra stress erbovenop voor mij :)

Het patroon voor het vestje van Lenn kreeg ik van ons mama, het was een kooppatroon in het Engels, maar geen idee meer welk het precies was.


De papa hier kreeg dus wel een zelfgemaakt hemd, weliswaar uit een ander (wel goedgekeurd stofje) van Soft Cactus, gekocht bij De Stoffenkamer.
Ook dit is een Theo van Zonen09. De kleinste maat van de mannenreeks past perfect, zonder enige aanpassing.
De broek werd ook aangekocht, meteen het tweede en laatste stuk dat niet zelf gemaakt werd.

En als laatste; mijn outfit.
Een June uit La Maison Victor, omdat ik daarvan weet dat het model mij goed staat en omdat ik de maat ervan al uitvoerig testte (ik denk dat dit mijn vijfde June moet zijn ondertussen). De stof vond ik ook bij De Stoffenkamer en ik gebruikte ze uiteindelijk aan de averechtse kant omdat ik die iets subtieler vond. De goede kant was nogal goud-en-glitterig en ik vond dat Line in het middelpunt moest staan en niet ik.
Een gouden riempje in mijn taille maakt het helemaal af.

Mijn vestje is ook een patroon uit La Maison Victor; het Jackie-vestje.
Dit stofje kocht ik bij Huis van Katoen en ook de sierband komt van daar.


Uiteindelijk werd het een zonovergoten weekend, met veel gezellige momenten en een traantje hier en daar (van de mama).


5 opmerkingen:

  1. Wauw Elke, super seg ! Jullie stralen allemaal, knap werk !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. echt prachtige outfits! Goed dat alles op tijd klaar raakte en het een stralende dag werd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige outfits !! Daar zal je je werk wel mee gehad hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zag het al op facebook, maar hier nog niet met alle uitleg en nog wat meer fotootjes. Amai zeg Elke, wat een huzarenstukje!! Zo zo knap!! Prachtige stofjes allemaal, leuke patroontjes, en wat stralen jullie allemaal! grappig (en ook niet!) van die broek van Lenn, dat zal idd wel stressen geweest zijn! En je moet eens tegen Bert zeggen dat roos voor mannen helemaal in is, en keihip en metroman en al! En anders moet hij er maar op vertrouwen dat vrouwen het altijd beter weten, want dat is toch ook gewoon zo? haha :-) Enfin, ik ben werkelijk waar compleet vol van bewondering voor al deze outfits, amai!!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest. Ik ben benieuwd naar reacties...