woensdag 19 juni 2013

Kleding voor de zomerse temperaturen

Aangezien het toch al enkele dagen stralend weer is, kunnen de zomerkleertjes niet wegblijven.
Ik begon met een kleedje voor de dochter des huizes:


het begon met dit: 

en veranderde in dit:

Ideaal met deze temperaturen!

Het was een kleedje voor volwassenen dat ik kocht voor maar enkele euro's. 
Het paste niet voor mij (maar dat wist ik al toen ik het kocht...) 
dus maakte ik er een kleedje van voor de dochter met bovenaan een smockrandje.
Het lintje om te strikken in de hals recupereerde ik ook van het oorspronkelijke kleedje.

Voordelen van deze manier van werken?
- De onderkant is onmiddellijk fatsoenlijk afgewerkt... Ik heb (nog) geen overlockmachine en zo'n stretchstofke is toch niet altijd zo gewillig om mee te werken onder een gewone naaimachine...
- Het lintje kan je recupereren; onmiddellijk een lintje dat bij de rest van de stof past...
- Dit kleedje nam amper een half uurtje in beslag en de meeste tijd ging dan nog naar het opwinden van het spoeltje met elastisch garen (omdat dat met de hand moet gebeuren...)

Dus: ik denk dat ik deze manier van werken nog wel een keertje zal proberen!

Verder maakte ik ook nog een rok voor mezelf à la madame ZsaZsa.
Alleen... deze keer was ik er met mijn hoofd echt niet bij!
Om te beginnen knipte ik de stof volledig verkeerd. In plaats van tegen de stofvouw, knipte ik ze tegen de kant van de stof die OPEN was, dus eindigde ik met 2 lappen i.p.v. één voor de voorkant (LOEMP, noemen ze dat hier bij ons in de buurt). Die twee stukken moest ik terug aan elkaar naaien, maar daardoor verloor ik natuurlijk 2 cm (grrrr...)
Dus dacht ik: dan compenseren we dat toch gewoon aan de achterkant. Niet dus... Toen heel het spullement in elkaar zat, geraakte ik er niet in! (Mede dankzij de rits die waarschijnlijk ook te kort was... Ik had geen goede rits meer en dacht: 'Dan moet het maar met een kortere', maar dat was dus de tweede keer dat ik ernaast zat...)
Ik had ook geen stof meer over om opnieuw te beginnen...
Dus als laatste toevlucht: 'Misschien lukt het wel over het hoofd???' En.... 'JAAAAAAAA' als ik de rok over mijn hoofd trek, kan ik er precies in... Hij zit dan wel wat hoger op de heupen, maar ja, hij past tenminste. OEF... Nog nooit zo hard gesukkeld voor een simpel rokske...

Het resultaat:




En een detail van de stof mét fluobiezeke (in het echt is dat wél fluo, maar het valt een beetje flets uit op foto, die trouwens een beetje wazig is, sorry daarvoor)

Stof + fluo biaisbandje: Veritas


1 opmerking:

Fijn dat je meeleest. Ik ben benieuwd naar reacties...